Geautomatiseerd fietsmagazijn zorgt voor een opgeruimd straatbeeld

FietsDock is een geautomatiseerde fietsparkeervoorziening met fietskluizen waarin alle soorten fietsen, inclusief krat en kinderzitje, snel en makkelijk gestald kunnen worden. Een andere manier van fietsparkeren, zo legt Lisette van Velzen van FietsDock uit.

“Wij zien ons product als het tijdelijk opslaan van fietsen, een magazijn. Het stallen laten we over aan de machine, dat is efficiënter en makkelijker voor de gebruiker”, vertelt Van Velzen. Het fietsmagazijn kan zowel boven- als ondergronds ingericht worden en heeft zoveel deuren en ingangen als noodzakelijk. Het plaatsen van de fiets duurt maar enkele seconden. Door een FietsDock-pas, OV-chipkaart of app voor een locker te houden opent de deur. Naar een vrije plaats hoeft niet gezocht te worden, want dat doet het systeem. De fiets is binnen enkele seconden geparkeerd. FietsDock is compact en modulair op te bouwen en is in vergelijking met fietsparkeerkelders en etagerekken ruimtebesparend door het ontbreken van ingangen en paden.

Een pilot

“In 2017 is de eerste FietsDock, een pilot, op Meijersplein in Rotterdam in gebruik genomen”, zegt Van Velzen. “Dit was het resultaat van een prijsvraag van Mobility Lab Rotterdam. De jury vond dat FietsDock een innovatief antwoord biedt op het fietsparkeerprobleem. De stalling in Rotterdam biedt ruimte aan 55 fietsparkeerplaatsen. We kunnen zo ervaringen opdoen en het product doorontwikkelen. Het doel is om FietsDock te ontwikkelen voor stallingen vanaf 150 fietsen en kan modulair worden uitgebreid tot duizenden fietsen.

Service

Goede fietsparkeermogelijkheden zijn noodzakelijk door stijgende populariteit van de fiets, zegt Van Velzen. “Veel stadscentra en stations kampen met een tekort aan goede fietsparkeervoorzieningen. In de uitpuilende fietsenrekken en lastige etagerekken passen lang niet alle fietsen met soms beschadigingen als gevolg. Daarnaast kost het zoeken naar een beschikbare plaats de nodige tijd.”

Exploitatiekosten

De exploitatiekosten liggen lager dan die van een fietsparkeerkelder, zo stelt Van Velzen. “Er is geen personeel nodig, want het systeem werkt volledig geautomatiseerd.” Daarnaast kunnen de fietskluizen ook ingericht worden als uitgiftepunt voor deelfietsen. Welke kosten in rekening worden gebracht bij de gebruiker is afhankelijk van de locatie en het prijsbeleid van andere stallingen in de buurt. Als omliggende stallingen allemaal gratis zijn wordt het lastig om mensen te laten betalen.” De geautomatiseerde fietsparkeervoorziening zal ook zorgen voor de nodige service. “Zoals het laten bezorgen van pakketjes in de locker of dat een fietsenmaker ook toegang krijgt tot de fietskluis als iemand pech heeft.”

Mobiliteitsplatform.nl | 24 mei 2019

Contact