Fietsflat geeft snelle parkeerplek

Donderdag opent bij het Meijersplein in Rotterdam de eerste fietsflat van Nederland. Binnen maximaal drie minuten kun je daar je fiets afleveren en veilig in een kluis opbergen. Voor die laatste stap zorgt een liftsysteem, dat afkomstig is uit de magazijnwereld.

De opstelling in Rotterdam is de lakmoesproef voor het bedrijf FietsDock, dat het systeem de afgelopen vier jaar ontwikkelde. Als het aan medeoprichter Walter Benecke ligt, staan de fietsflats straks overal. ‘Bij theaters en bioscopen, stations, kantoorgebouwen – overal kun je ze neerzetten. Omdat de flat in feite meerdere stallingen op elkaar stapelt, neemt het geheel immers minder ruimte in dan gewone fietsenrekken.’

KLUIZEN

Het systeem werkt met fietskluizen. Gebruikers openen de kluis met een pasje, zetten hun fiets en eventueel hun tassen erin, en sluiten de deur. Een lift takelt de kluis vervolgens omhoog en zet hem weg in ‘lades’, links en rechts van de flat. Dit is een beproefd systeem in magazijnen, waar de schappen op eenzelfde manier worden ingeruimd. Wil iemand zijn fiets weer ophalen, dan scant hij het pasje en weet de lift precies welke kluis gehaald moet worden.

Volgens Benecke doet de lift er maximaal 20 s over om de fiets te brengen of te halen. ‘Zolang de hoogte van de flat onder de 20 verdiepingen hoog blijft, is dat te doen. Maar we hebben berekend dat een hoogte van acht verdiepingen perfect is voor de doorstroming; dan is de verhouding tussen capaciteit en snelheid perfect. Er is dan ruimte voor zo’n 117 fietsen.’

KORT WACHTEN

Het voordeel van het systeem is dat er meerdere kluizen tegelijk in- en uitgeruimd kunnen worden. Afhankelijk van de breedte van de flat zijn er vijf tot negen ‘ingangen’ waar mensen hun fiets kwijt kunnen. Daardoor zal de wachttijd ook tijdens spitsuren meevallen. ‘In het ergste geval denken we dat het drie minuten duurt voor je je fiets kwijt bent. Dat lijkt lang, maar bij stations duurt het gemiddeld tien minuten voor je een plekje hebt gevonden, je fiets op slot heb gezet en naar het station kan lopen.’

Aan het systeem hangt echter wel een prijskaartje. 1,85 euro voor de eerste negen uur, en daarna 15 cent per uur. ‘Dat werpt een barrière op voor het gebruik. Maar zo’n systeem is niet gratis en we moeten er wel geld aan verdienen. Uiteindelijk hopen we dat de veiligheid en snelheid mensen toch overhalen om de fietsflat te kiezen. Zeker voor duurdere fietsen, zoals e-bikes, is deze vorm van ‘beveiligd’ stallen volgens mij een uitkomst.’

WERELDWIJD

Of het systeem inderdaad sneller, gemakkelijker en veiliger is, moet blijken uit de gebruiksproef bij het Meijersplein. Het komende half jaar verzamelt FietsDock daar gegevens over het gebruik, waarna het bedrijf het ontwerp mogelijk nog een keer aanpast.

En daarna? Benecke: ‘Allereerst werken we nu aan een app, die in 2018 het toegangspasje zal vervangen. Dat is makkelijker. Ik hoop dat de flat een succes wordt en we hem wereldwijd kunnen inzetten. In China en Europa zijn er genoeg plekken waar huurfietsen populair zijn. Nu nemen die nog veel ruimte op straat in – als je hem in een flat kan zetten ben je qua ruimte veel voordeliger uit. Volgens mij zal er dus een enorme vraag naar ons systeem komen.’

Deingenieur.nl | 20 juni 2017

Contact